10-stegs metoden: Så omvandlar du din Avund till Drivkraft

 

1. Erkänn för dig själv att du är avundsjuk.

2. Skäms inte. Bestäm dig för att du ska utnyttja den kraft  som ligger i din avund.

3. Börja med att försöka identifiera dina avundsjukaknappar, det som gör det avundsjuk. Är det materiella fördelar, relationer eller annat du går igång på?

4. Inse att det är du som äger problemet och kan göra något år din avundsjuka, inte den du är avundsjuk på.

5. Fundera på vad avundsjukan säger om dig. Vad är det du skulle vilja ha? Vad saknar du i sitt liv?

6. Försök att analysera din avundsjuka. Vad är det för känslor som rörs upp? Ofta är det en blandning av ilska, sorg, ledsnad. Eller är din självkänsla ovanligt låg?

7. Fråga dig Om avunden kan vara en signal om att det är dags att ta itu med någon gammal sorg eller ledsenhet.

8. Känner du istället ilska kan du omvandla avundsjukan till en drivkraft, Vad är det du vill uppnå?

9. Prata gärna om dina känslor med någon du litar på.

10. Finns det något den du är avundsjuk på kan hjälpa dig med? Om du ber om råd kommer både du och den du är avundsjuk på att växa. Testa att säga”Jag tycker det är lite jobbigt att höra om ditt aktiva sociala liv. Men jag vet att det är mitt eget problem. Du som är så social kan du inte ge mig något tips om hur jag kan få kontakt med spännande människor.

Källa: Topphälsa nr 8 2013

avundsjuka1_106173800_177071725

dftyhujkl_136350755

avundsjuka

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s